or Lessons on Listening


Friends. I have to sit down and be humble. I don't know why but it didn't click that I can write in Spanish and English at the same time. Thanks to an Aunty, I will do both. So, first in Spanish and then English.

-Español-

Amigas. Tengo que sentarme y ser humilde. No sé porqué pero no me daba cuente de que puedo escribir en español y en inglés a la misma vez. Gracias a una tía mía, haré los dos. Entonces - primero en español y después inglés.

Pero que me ha pasado? En general: creciendo. Cada vez creo que tengo cosas ordenado y arreglando en la cabeza, la vida viene para darme una piña. A veces son cosas suaves y manejable pero hay lo contrario también.

En marzo, estaba muy preocupada con la idea de viajar. No solamente la idea. Estaba confundido sobre qué quiero hacer durante mi tiempo aquí. Muchos de mis compañeros tuvieron* planes para viajar - Italia, Francia, Inglaterra, Alemania - y empiece a pensar "Supongo que debo viajar también". Entonces, hice planes con una amiga mía para París pero no me sentí satisfecha o 100%. Al final,  no fui a París con ella.

Luego, empezamos a pensar en viajar a durante la Semana Santa pero solamente tuve ganas para ver amigos (del primer mes en Granada) y comer. Y no sé exactamente come describir. No es que no tengo ganas para verlos pero lo que pasó es que tenía un sentido que el tiempo no estaba correcta. Era difícil explicar (y todavía es). Entonces, no fui.

Durante todo de este proceso, estaba confundida con mi mismo. Pensé que algo era equivocado conmigo porque prefería* quedar en Granada cuando hay mucho más de Europa para ver. No estaba segura de que [sea] tímida o floja o tacaña o si la idea de viajar me da miedo. Hable con familia, y amigos, y me dijeron consejos* opuestos. Por un lado, me dijeron que estar (esté?) en Europa es una oportunidad única. Debo viajar por todas partes. Por otro lado, me dijeron que estar en España es una oportunidad única. Debo quedarme y aprender que puedo sobre la cultura.

La semana pasada, fui a Santiago de Compostela en el noroeste de España. No sé porque pero tenía ganas de visitar Galicia. Oía que es una región preciosa y muy diferente de otras partes de España - con un sentido céltico u mariscos ricos. Fui sola - en avión a Santiago y para la vuelta - en avión a Madrid y un autobús a Granada después de tres/cuatro horas allí.

Estaba lloviendo y hacía frío cuando llegue a Santiago. A pesar de esto, era una de los viajes mejores que había tenido. Los miedos que soy demasiado tímido o que no me gusta viajar o explorar desaparejaron. La libertad para hacer lo que quise hacer fue aire fresco. No tuve que hablar con personas en el hostal - solamente si lo quería. No tuve que pasar más tiempo en algún lugar. No le importo a nadie si pase todo el sábado en el mercado, perderme por las calles y quedarme en un café.

En cuenta a los consejos, me di cuenta de que la conversación que recuerdo lo mejor era con Daddy. Estábamos hablando sobre París y después de mis razones y explicaciones y argumentos por y contra, él me pregunto: "Keren, quieres ir a París ahora? Si no tienes ganas de hacer algo, no lo hagas." (Yo sé, tengo un padre muy sabio.)

El foto es de mi diario - martes el 14 de febrero de 2017. Me tomó un más que un mes para entender algo que ya supe. Eso es, supongo.

La canción es "Fly" by Destra. No sé porque. Disfrutes! 

-English-

But what's been up with me? In general: growth. Each time I think I have things organized and arranged in my head, life comes and licks me for six. At times the licks are soft and manageable but there's the opposite as well.

In March, I was very preoccupied with the idea of traveling. Not just the idea. I was confused about what I want to do with my time here. Many of my program-mates had plans to travel - Italy, France, England, Germany - and I started to think, "I guess I should travel as well". So I made plans with a friend to go to Paris but I didn't feel 100% while we made the plans. In the end, I didn't go to Paris with her.

Later, we started to think about traveling during Holy Week but I was only interested in seeing friends (from my first month in Granada) and eating new things and pastries. I really don't know how to describe it exactly. It's not that I'm not interacted in seeing different places but I just had a feeling that the timing wasn't right. It was hard to explain and still is. So I didn't go.

Throughout all of this, I was confused with myself. I thought something was wrong with me because I preferred to stay in Granada when there's so much to Europe to see. I wasn't sure if I was being shy or lazy or stingy or if the idea of traveling frightened me. I spoke with family and friends and they gave me contrasting bits of advice. On one hand, they told me that being in Europe is a unique opportunity. I should travel everywhere. On the other hand, they told me that being in Spain is a unique opportunity. I should stay and learn what I can about the culture.

Last week, I went to Santiago de Compostela  in the northwest of Spain. I don't know why but I really wanted to visit Galicia. I heard that it's a precious region and very different from other parts of Spain - with a Celtic feel and good seafood. I went alone. A flight to Santiago and for the return - a flight to Madrid and then a bus back to Granada after three or four hours in Madrid.

It was rainy and cold when I got to Santiago. In spite of this, it was one of the best trips that I've had. The fears that I'm too shy or don't like traveling or seeing new places disappeared. The freedom to do what I wanted to was refreshing. I didn't have to talk with anyone in the hostel - only if I wanted to. I didn't have to spend more time in one place. It didn't matter to anybody if I spend all of Saturday in the market, walking around the streets and then chilling in a cafe.

Going back to the bits of advice, I realized that the conversation I remember the best was with Daddy. We were talking about Paris and after my reasoning and explanations and arguments for and against, he asked me, "Keren, do you want to go to Paris now? If you don't feel like doing something, don't do it".

The photo is from my diary: Tuesday, February 14, 2017. It took me over a month to understand something that I already knew. That's life, I guess. 

The song is "Fly" by Destra and I'm not quite sure why. Enjoy! [=


And thanks for reading//Gracias por leer,
Keren


Leave a Reply

Keep them coming but keep them clean!

Keren Creates. Powered by Blogger.